Wat een geweldige 1e Viswedstrijd M&G Max Vissen

23 juli Viswedstrijd M&G Max Vissen

Vandaag was het dan zover de eerste m&g max vissen. Na een paar weken er naartoe gewerkt te hebben om een leuke wedstrijd te organiseren was het moment eindelijk daar. Vrijdags had ik de spullen al bij elkaar gezocht en voor zover mogelijk klaar gemaakt zodat ik dit niet allemaal aan de waterkant hoefde te doen. Een goede vriend (Arjan) van mij zou die dag rijden en ik had hem gevraagd eventueel te willen helpen bij tussentijds wegen mits dit natuurlijk nodig was. S’ochtens vroeg om half 7 de afgesproken tijd was hij er exact ideaal natuurlijk ik had de spullen al in de gang gezet en zat zelf eerst even aan een lekkere warme bak koffie. Maar ja zoals iedere visser weet gierde de adrenaline al bij het opstaan door mijn lichaam dus toen hij voor kwam rijden stond ik al zowat buiten met de spullen haha. Na snel laden en de koffie opdrinken zat de auto propvol en reden we eerst even richting mijn vader die ook mee deed aan de wedstrijd. We zouden even langs hem rijden zodat hij achter ons aan reed. Aangekomen bij mijn pa stond ook hij er al helemaal klaar voor dus we konden gelijk door naar visdorado de kool! Hoe dichterbij ik kwam hoe meer ook wel de zenuwen begonnen op te spelen het was tenslotte de eerste keer dat we dit organiseerden. Een handje vol vrienden van mij deed mee maar ook wat mensen die ik persoonlijk nog niet kenden maar alle vertrouwen in had, want de reacties op een eventuele m&g waren verbluffend. Onderweg naar de kool werden de eerste dingen in de facebook groep max vissen al gedeeld. Auto vol en op naar de m&g max vissen dat deed me natuurlijk onwijs goed.

Viswedstrijd M&G Max Vissen

Met het beginnen van het organiseren van deze m&g kreeg ik al snel hulp aangeboden van Nick Slaats hij wou maar graag mee doen en ook zeker zijn steentje bij dragen. Dat is natuurlijk helemaal geweldig het vraagt hier en daar toch wel het een en ander aan werk en als je dan iemand hebt die net zo enthousiast is als jij zelf dan is dat natuurlijk geweldig. Zodoende hebben we de taken een beetje verdeeld en heeft Nick ook zijn steentje bijgedragen.

M&G Max Vissen

Ondertussen komen we aan op de parkeerplaats bij de kool en zie ik al een klein groepje met mensen staan waar een van mijn kameraden bij stond dus ik dacht gelijk kijk de eerste zijn er al dat was goed om te zien natuurlijk. Het was klokslag zeven uur ’s ochtends, ik wou natuurlijk als eerst daar zijn maar helaas, maar het voelde erg goed dat mensen mij al voor waren. Na met iedereen even kennis gemaakt te hebben was het wachten op de rest op de parkeerplaats. De afgesproken tijd was half 8 en exact half 8 was iedereen er. Wat een top gevoel iedereen had er zin in! we liepen naar de kantine toe om daar een start te gaan maken aan de loting. Na enige uitleg over wat dingetjes ging de loting van start. In principe maakte het mij niet zoveel uit waar ik kwam te zitten. Uiteraard zijn er stekken waar onwijs goed gevangen wordt maar over het algemeen vang je overal wel op de vijver. Nadat de loting helemaal klaar was kon iedereen nog even aangeven of ze tussentijds wat te eten of drinken wilden. Wanneer je dit op schreef dan zouden ze dat onder de wedstrijd brengen. Ideaal natuurlijk haha! Dus ik schreef zelf snel een bak koffie op. Altijd lekker zo’n heerlijke verse bak koffie onder de wedstrijd. Toen iedereen klaar was liepen we met zijn allen naar de auto’s om onze spullen te pakken en om naar onze stekken te gaan. Ondertussen moesten nog wel even onze netten in een grote reinigingsbak om zo ziektes tegen te gaan in het water. Iedereen eenmaal aangekomen op hun stek begonnen we rustig te bouwen aan onze constructies het was 7.45 dus we hadden nog zo’n half uur om de meest ideale opstelling te maken. Na een half uur prutsen was ik aardig op weg en ik zag dat het bijna tijd was voor het startsein dus pakte de claxon en blies af.

Gelijk gingen overal de lijnen te water ik had zelf 2 feeders en een spinhengel met waggler constructie klaar liggen. Toen we aankwamen zag je al gelijk dat er veel karper bovenin zat dus ik was ook van plan om gelijk met de waggler bovenin te gaan vissen. Dit was wel even zoeken, want ik had er tenslotte nog nooit mee gevist. Ik zag gelukkig wel mensen om me heen die dit ook deden dus dat gaf hoop naar een pellet aan me baitband gedaan te hebben gooide ik voor de eerste keer in en begon ik wat pellets bij te schieten. Dit om te proberen de vis op me stek te krijgen. De wind stond mijn kant op en het waaide op zich redelijk dus ook wel wat stroming wat er voor zorgde dat het best moeilijk te zien was. Het idee is om de pelletwaggler gedurende de tijd vaak opnieuw in te gooien en pellets te blijven voeren zodat de vis op het geluid af komt. Ik bleef geconcentreerd en zag om mij heen links en rechts op de waggler al vis gevangen worden dit voelde goed ik dacht als hun dat kunnen dan moet ik dat ook kunnen, of toch niet? Maar heel eerlijk er ging een uur overheen en zag in dat uur links en rechts op de waggler behoorlijk vis gevangen worden maar bij mij gebeurde er werkelijk niets tot nauwelijks! Ik snapte er niks van maar dacht dat zal wel aan mij liggen en schakelde over op de method wat ik het liefst doe na mijn voer naar mij idee perfect te hebben gooide ik voor de eerste keer de method in. Het duurde niet lang en me top werd krom getrokken. Heerlijk wat een aanbeet je moet echt opletten, want de aanbeten zijn zo hard. Na een tijdje drillen had ik hem bijna bij de kant ik was klaar om me schepnet te pakken en toen schoot hij los. Helaas een losser normaal ben ik dan wel een beetje pissig maar ok het voelde verder goed, heb vis gevoeld en hier en daar om me heen werd nog steeds leuk gevangen. Sommige liepen al aardig uit dat hoort er natuurlijk bij. ik was daarentegen nog steeds op me eerste vis aan het wachten maar ik was er natuurlijk van overtuigd dat die vis er best wel zou komen. Naar weer een nieuwe pellet in me baitband te hebben gedaan legde ik die in me malletje voor de method, deed het voer er netjes in, drukte de method erin en hoppa weer klaar voor gebruik. Er ging weer even overheen en ik keek heel even weg en toen weer terug… WOW ik kon de feeder nog net grijpen wat een aanbeet heerlijk. Na een tijdje drillen lande ik dan eindelijk ook mijn eerste karper heerlijk gevoel in elk geval vis op de kant. Helaas brak hierbij wel mijn schepnet steel hier was ik op voorhand al bang voor dus was voorbereid. Snel de boel weer klaar maken en op naar de volgende vis!

Een mooie spiegel gevangen door Nick Boorsma

Ik was de waggler ondertussen alweer helemaal vergeten. Lekker de vetrouwde method na nog een visje geland te hebben werd het wat stiller. Af en toe schoot ik met de katapult nog wat pellets richting mijn stek om de vis bezig te houden. Maar de aanbeten bleven even uit waardoor ik besloot over te gaan op de pelletfeeder. Na wat pellets erin gedaan te hebben gooide ik in en hoopte ik snel weer op een aanbeet. Het duurde niet lang en er volgde een keiharde aanbeet en met dat ik aansloeg…. Niks! Ik dacht hoe is het mogelijk mis slaan op zo’n aanbeet? Na het binnen draaien van de lijn was het duidelijk, mijn elastiek van de pelletfeeder was geknapt! Helaas, ik baalde wel want ze waren net nieuw uit de winkel maar ja ik had al eerder gehoord dat de kwaliteit van de elastieken niet altijd om over naar huis te schrijven is. Snel een nieuwe pelletfeeder eraan en weer opnieuw proberen. Ik had mijn lijn nog niet strak gedraaid of mijn top stond alweer krom, heerlijk! Na enige tijd gedrild te hebben landde ik een mooie schubkarper van 5,9 kg (dit bleek later de op één na grootste gevangen vis te zijn), altijd lekker. Het ging goed met de pelletfeeder. Na enige tijd kreeg ik weer een lekkere aanbeet en kwam ik weer lekker in een dril terecht. Deze vis liet mij de vijver behoorlijk zien. Ik dacht of ik heb hem gehaakt of dit is een van de grotere op dit water. Helaas ben ik er niet achter gekomen na een dril van ongeveer 10 minuten schoot hij los.

M&G Max Vissen

Ondertussen brak de middag al aan en was het einde in zicht van de eerste m&g. Om mij heen leek op sommige plekken behoorlijk gevangen te zijn. Ik was al erg nieuwsgierig naar de weging. Zelf pakte ik op de valreep ook nog een visje mee en kwam ik zelf uit op 18 kilo, een mooie zevende plek uiteindelijk netjes in de middenmoot! Het was mooi om te zien hoe uiteindelijk na de wedstrijd iedereen mee liep om te kijken wat er aan gewicht gevangen was. Gelukkig had vrijwel bijna iedereen vis dat is natuurlijk super om te horen. Gezelligheid gaat boven alles, maar een visje vangen is toch ook wel leuk bij een viswedstrijd haha! Na bij iedereen alles gewogen te hebben gingen we de spullen opruimen. op een enkeling na, die na de prijsuitslag nog een visje gingen vangen. Dit was namelijk mogelijk omdat we toch de vijver voor de hele dag hadden afgehuurd.

Na de auto weer vol gepakt te hebben liepen we naar de kantine toe. Eenmaal in de kantine aangekomen namen we nog even een hapje en een drankje en gingen Nick en ik even rond de tafel zitten om de enveloppen voor de winnaars klaar te maken. Iedereen wist het haast al wel want we liepen bijna allemaal mee rond de vijver met het wegen en we hielpen elkaar ook een handje. Na de prijsuitreiking bekend gemaakt te hebben ging ieder zijn weg. De een ging richting huis de ander dronk nog wat en nog een ander ging weer naar de waterkant om nog een visje te proberen te pakken. Na zelf nog wat gedronken te hebben besloten wij om richting huis te gaan. Nadat we iedereen hebben bedankt, stapte we in de auto richting huis.

Wat was het een geweldig geslaagde dag en wat hadden we het weer mee, iedereen was er iedereen was tevreden. Een vismoment om nooit te vergeten. bedankt iedereen.

4 thoughts on “Wat een geweldige 1e Viswedstrijd M&G Max Vissen”