Plan van aanpak!

Eindelijk was het dan bijna zover, de 2e editie van het m&g max vissen stond voor de deur. Het was zaterdag ochtend en mijn hele zaterdag zou al een beetje in het beeld staan van de 2e m&g max vissen die voor zondag op het programma stond. Ik was namelijk onderweg naar de hengelsportzaak in Haaksbergen wel genoemd Hennie Kruidenier. Ik had met deze mensen contact gehad over het maken van een eventuele wisselbeker voor de m&g max vissen (zie afbeelding). Daar ging niet lang overheen of ik kreeg bericht terug dat ze dat wel wouden doen, dat was natuurlijk fijn om te horen. Eenmaal aangekomen ben ik eerst even lekker door de winkel gaan neuzen ik moest zelf nog wat hebben en ook mijn vader die ook mee doet had gevraagd of ik wat voor hem mee wou brengen. Na een beetje zoeken en doen had ik alles bij elkaar en kwam ik in gesprek met Paul de gene waar ik mee over de mail gesproken had. Na wat gezellig gepraat kreeg ik ondertussen een lekkere bak koffie en bracht Paul de beker bij me. Wat een geweldige beker wist gewoon even niet wat ik zeggen moest. De beker was gewoon perfect na nog wat geklets ging ik uiteindelijk weer richting huis het was immers toch even 45 minuten rijden.

Wisselbeker

De avond was aangebroken ik zat nog druk aan tafel om hier en daar nog wat dingen voor te bereiden. Ik wou alles goed in orde hebben zodat ik de volgende dag alleen maar alles hoefde op te bouwen en voer klaar maken. Ik wou nog wat dingen gaan proberen die soms wel is willen werken. Deze dingen zullen later voorbij komen.

Visdorado de Kool Visdorado de Kool Visdorado de Kool

Zondag ochtend, eindelijk de dag dat het weer gebeuren mag. Me vader zou me op komen halen dus ik begon al vast met het naar buiten brengen van me visspullen zodat het inpakken in de auto lekker snel zou verlopen. Ondertussen natuurlijk een lekkere warme bak koffie en vast wat eitjes in de pan om mee te nemen, goed eten tussendoor is natuurlijk ook belangrijk. Was bijna klaar toen me vader er aan kwam rijden mooi optijd hij kwam even goede dag zeggen en ging toen mijn spullen in laden ik was nog even aan het controleren of ik de prijzen en de lijst voor het opschrijven van de uitslagen allemaal netjes bij me had. Na nog even een bak koffie met me vader zijn we gaan rijden richting de kool, ik wou natuurlijk optijd zijn we organiseren het immers.

p1030692 p1030691 p1030693

Eenmaal aangekomen op de kool was het wachten tot dat iedereen er zou zijn toen me vader en ik aan kwamen waren Daniel, Nick en Angelo er al, lekker op tijd. Na een beetje kletsen en ouwehoeren kwamen langzaam iedereen aan. Na bijna compleet te zijn besloten we na de kantine te gaan om daar even een bakje koffie te pakken en als je wilt kon je opschrijven of je onder het vissen een koffie of broodje wilde die komen ze dan brengen in de loop van de ochtend. Duurde even maar uiteindelijk was de laatste die nog moest komen er ook en dit betekende loten altijd leuk bedoel de loting zegt toch altijd al wel iets al vind ik dat bij de kool wel meevallen. Zelf trok ik nummer 4 geen onaardige plek ik was wel tevreden. Ondertussen kwam ik even in gesprek met niemand minder dan de enige echte amateurvisser.nl die vandaag voor ons en natuurlijk hem zelf een vlog ging maken.

20160904_155555 20160904_091908

Alles eenmaal op de stek gelegd te hebben kon het opbouwen beginnen ik zat naast Leroy Spies waarvan ik weet dat die goed een hengeltje uit kan gooien, alleen maar fijn om naast zo’n iemand te zitten daar kan je alleen maar van leren. Ik had nagenoeg alles klaar en dat werd ook tijd wat het was bijna half 9 en ik wou vanaf minuut 1 scherp zijn. Ik had een mooi samengesteld voertjes van ringers micros en Dynamite dit samen 50/50 door elkaar moest het gaan doen vandaag ook had ik 8mm Dyanamite pellets bij me voor de waggler of eventueel met een loodje op de bodem.

img-20160903-wa0044 img-20160903-wa0046 img-20160904-wa0010

Anderhalf uur na het startsein, tja wat moet ik er van zeggen nog helemaal geen stootje beet gehad. Hoe kan dat? Ik had werkelijk geen idee normaal al lang een visje op de kant, ik was nog niet klaar met uitproberen maar ik had al wel het gevoel dat het wel is een heel moeilijk ochtendje kon worden. Was het het weer? Het was tenslotte niet echt top weer heel veel wind gelukkig viel de regen wel mee, maar ze hadden slecht voorspeld dus wie weet wat er nog zou gaan komen. Me voer was verder prima plakte goed ging mooi in de method zitten en aan aaskeus kon het ook niet liggen ik had wal wat dingentjes geprobeerd maar nee geen enkel teken van leven. Heel apart wat me ook erg opviel is normaal stuiteren de karpers hier over het water maar dat was nu zeker ook niet het geval. misschien weeromslag waardoor de vissen niet azen? Ik kon het niet zo gauw plaatsen het enigste wat ik kon doen was vissen en blijven proberen. Het viel me ook op dat ik niet de enige was die nog niks had en die moeite hadden met het zoeken naar de vis. In de rij waar ik zat had nog niemand vis ik zag eigenlijk alleen aan de overkant dat er wat gevangen werd maar heel spectaculair was dat ook niet. Kop op en doorgaan die vissen komen nog wel.

p1030671 p1030679 p1030682

Oke oke ik kon nu toch wel concluderen dat het vandaag al een kunst zou zijn om ook maar 1 karper op de kant te krijgen. Ik had zo’n beetje alles geprobeerd wat ik bij me had aan aassoorten. De waggler had ik al even te water gehad maar om me heen werd weinig met de waggler gevist en ik had zelfs nog niemand een vis met de waggler zien pakken. Toch even proberen op zo’n 20 meter afstand waar ik vanaf het startsein al regelmatig pellets aan het brengen ben met de katapult. Na een paar keer ingooien en schieten met pellets was er weinig leven te bekennen ik begon al een beetje gefrustreerd te raken hoe kon dit. Maar ik probeerde rustig te blijven er werd om me heen wat ik zien kon ook bar weinig gevangen sterker nog in mij rij had nog niemand een vis en de middag was al aan gebroken. Ik pakte me feeder met loodje er maar even bij dacht als ze op 20 meter niet bovenin zitten dan zullen toch onderin moeten zitten en ik had al mooi was pellets gebracht dus wie weet. Het was alleen door de harde wint erg moeilijk waar te nemen of ze rond of op de stek aan het azen waren. ik heb het even geprobeerd met het loodje maar ook dat bracht geen resultaat. Ook probeerde ik het nog even met een pva zakje die het ik gemaakt met een pellet of 10 erin. Zo kon ik mooi compact wat voer mee gooien maar zelfs dat resulteerde in niks. Langzaam zakte de moet toch wel in me schoenen hoe ga ik ooit nog een visje pakken hier geen teken van leven en er werd echt bar weinig gevangen.

img-20160903-wa0052 img-20160903-wa0048 img-20160903-wa0043

Het laatste uur brak aan en echt waar nog steeds geen vis op de kant de moet zakte me al in de schoenen maar er was één ding wat ik echt niet wou en dat was blanken. Dat mocht gewoon niet gebeuren al had ik me daar al wel een klein beetje bij neergelegd want ja als ik in die 5 uur al geen visje kan pakken dan zou dat het laatste uur ook wel is kunnen gebeuren. Wonderbaarlijk had in mij rij niemand nog een vis op de kant gekregen en ook bij hun hadden ze geen idee mee. Vol goede moet ging ik toch stug door ik pakte me method feeder maar weer en was van plan om nog snel een voerstekje te maken zo’n 30 meter uit de kant. Ik deed er even een gewone korf aan om zo een aantal x wat voer op me stek te gooien voordat ik deze begon te bevissen. Na dit gedaan te hebben deed ik er een witte mini boilie aan deed hem in de muil voer erover heen en drukte me maat L preston method erin. Plakken deed het goed en het zag er ook goed uit ik gooide weer in. Dacht bij mezelf come on 1 visje dan maar er kan nog een hoop gebeuren in een uur tijd. Gek genoeg zag ik tegenover mij iemand een visje pakken en zag wat meer beweging in het water komen en ja hoor daar ging die eindelijk voor het eerst die dag me hengel krom het was een goede aanbeet dus hangen was zeker. Dat voelde wel even goed hoor rustig en snel gelijk hield ik de vis naar de kant beetje zenuwachtig want met zo’n slechte dag zou het natuurlijk jammer zijn als ik vis onderweg verlies of verspeel. maar gelukkig kwam die vrij makkelijk naar de kant en kon ik hem bij de eerste keer gelijk scheppen BAM! Het was er maar één maar ik was eindelijk van die 0 af heerlijk. De rest van dat laatste uur kreeg ik ook geen aanbeet of niks maar naar wat ik nog probeerde. Ik begon al iets eerder met wat opruimen want ik had het eerlijk gezegd ook wel een beetje gehad naar zo’n sessie gefocust te zijn om een goed aantal vissen te vangen en dan uiteindelijk maar één visje te vangen. Uiteindelijk bleek in mij rij gewoon niemand een vis gevangen te hebben. dat luchte nog wel iets op dat ik dan toch in elk geval één vis had. Maarja snel spullen opruimen en wegen maar.

img-20160904-wa0023 p1030689 20160904_144915 20160904_150038 20160904_145055 20160904_144921

Zo naar alles opgeruimd te hebben had ik ondertussen toch echt wel zin om even lekker te zitten, drankje erbij en nog even lekker na kletsen met de jongen en niet te vergeten natuurlijk de prijs uitreiking. Met het wegen bleek al gauw dat er bizar weinig was gevangen en er toch een aantal waren die helemaal geen vis hadden. Misschien mocht ik wel helemaal niet klagen met dat éne visjes dat ik had. Gezien de omstandigheden en de andere vangsten. Naar wat geklets en wat gedronken te hebben was het tijd voor de prijsuitreiking en kon daarna iedereen zijn gang gaan. Het was ondanks alles weer een geslaagde M&G Max vissen alles verliep goed. Iedereen had het verder naar zijn zin. Voor dit jaar zit het erop maar volgend jaar komen we zeker terug dus houd de website en facebook in de gaten of registreer je even op de site dan kan je ook per mail op de hoogte gehouden worden voor nieuwe datums.